.

Sabtu, 29 Julai 2017

TOK HENG & MAPPADULUNG








TOK HENG

Mappadulong kata tanpa UMNO Melayu jadi bangsat. Tok Heng Katak kata, UMMO dah perintah 60 tahun tapi Melayu bangsat jugak. Lepas ni jika HARAPAN menang tak de pulak calon PM. Pada aku tak jadi hal .. kito ado 9 Rajo, nogori lain satu jo. 


MAPADULUNG

Kobanyakan Rajo ni Molayu pun tidak, Omputih pon tidak. Gaji Rajo ni bosa. Kojo eay istihar hari rayo dan mogang botol bosa jo. Aku raso sampai maso eay Rajo ni perintah nogori ni caro boto-boto .. perintah caro olok-olok dah borlalu. Rakyat dah makin corodik. on
 DARI MEDIA MUSUH
Publish | Delete | Spam
panglimo potaseh
on 7/28/17




----------------

PETANG INI - KITA BERJONGGENG





JANGAN LUPA

PETANG INI

MARI

BERJOGET

BERJONGENG

DI JALAN

PANGGUNG

DARI JAM LIMA

HINGGA 

TENGAH

MALAM

JEMPUT 

DATANG





------------------

KAKI KLEPET







MAPADULUNG
Mappadulung adalah perkataan klasik dari bahasa bandailing (ban-da-i-leng) baruh. Bandailing adalah suku bangsa sumatera darat daerah gunung wangsa kabupaten Timur Hulu yang berarak turun berkelompok secara berperingkat ke kabupaten lain sekitarnya untuk meluaskan geo-ekonomi serta status sosial suku mereka. 

KAKI

Untuk yang tidak tahu, baruh adalah satu dari empat hala arah dalam sistem geo-lokasi rumpun nusantara. Sepertimana barat melabelkan empat arah utama dalam sistem kompas iaitu utara, selatan, timur dan barat, maka sistem arah nusantara pula ada darat, baruh, hulu dan hilir. Bagi suku bandailing baruh, mappa adalah gelaran klasik bermaksud bapak (bandailing juga pernah disebut mandailing).

KLEPET

Bapak pula bermaksud ketua suku iaitu seorang paling dihormati pengalaman, kebijaksanaan dan kewarasan beliau biasanya dari kalangan orang2 tua mereka. Dulung adalah perkataan klasik bermaksud dulukan, memberi erti didulukan yakni dihormati, seperti dalam sesuatu majlis keramaian, bapak dihormati on 
APA ITU MAPPADULUNG
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 7/27/17



--------------

BERAPA TAHUN NAJIB DIPENJARA?





SPRM TIPU

Di dalam dunia yg suci bersih drp korupsi mmg patut cikgu, koperal atau kerani kena hukum atas perbuatan rasuah atau salahguna kuasa. Tapi dlm suasana peg eksekutif, ceo, pengerusi sykt, menteri hingga ke pm pun songlap jg, kesian asyik org2 bawahan sj kena hukum. Bgmn conscience ketua sprm? Allah akan tanya kamu. Kes kem. KJ 100 juta ada siapa kena hukum? 1mdb tak payah sebut on BAYANGKAN BAYANGKAN
Anonymous
on 7/28/17
PELIK
Pelik. Macamana nilai suap melonjak ke rm8ribu? Nilai denda 5x nilai kena suap, denda rm40ribu. Yang dilapor nilai projek rm6.5ribu, sahaja. Tak sampai pun rm8ribu. Itu pun kira nilai projek. Bukan nilai kena suap. Nilai kena suap bukankah nilai masuk poket dia (atau untuk separuh orang lain, masuk akaun dia) maknanya tak kira nilai kos projek dan nilai lain seperti keuntungan pada syarikat yang dapat projek (OK la dalam kes ni syarikat tu pun dia sendiri punya jadi semua keuntungan bersamaan nilai suap masuk poket dia tapi keuntungan je, tak masuk kos barang dan upah pekerja). Mana la datang rm40ribu tu? Pelik. Tapi benar? on BAYANGKAN BAYANGKAN
Anonymous
on 7/28/17



IKAN BILIS

Memang begitu la negara yang mengamalkan rasuah...si ikan bilis selalu jer kena...pembesar pembesar hakim hakim besar yang bela...apa sudah jadi dgn hakim ni...belajar jer tinggi...amalan puak penjajah dia patuh...amalan demokrasi hakim hakim lupa ker...tidak takut ke pada Allah....Memang celaka...la on BAYANGKAN BAYANGKAN
usop ali
on 7/28/17


KABEL KARAT

ini semoa kabel karat ponya fasal! nenek moyang pakai kabel besi... atuk nenek pakai kabel besi.... mak bapak pakai kabel besi.... anak anak pakai kabel besi... cucu cicit pakai kabel besi... makin lama makin karat.... makin lama makin rapuh.... makin lama makin nipis... entah bila akan putus?????? on BAYANGKAN BAYANGKAN
Anonymous
on 7/28/17





-----------------