.

Rabu, 4 Januari 2017

BALA DATANG TERUS MENERUS





KABUR SAINS
Kau ni tt masih kabur sains. Isu banjir disember, kau bandingkan pantai timur dengan kl. Orang uttar pradesh kata macam bandingkan sekepal salji dengan seluar dalam, langsung takde kaitan. Nak cerita banjir terengganu, bandingkan la dengan taufan taiwan, barulah ada persamaan saintifik. 

Kalau nak cerita kota kl tak banjir tapi mendung matahari terlindung, bandingkan la dengan gempabumi new zealand, barulah pembaca sedar sains menyatakan sesuatu jisim yang amat besar bukan saja mampu melindungi sinar mentari supaya suasana mendung, serta mampu melindungi monsun timurlaut dari menerjah kl dan putrajaya supaya tak banjir, malah jisim yang amat besar juga mampu menyengetkan keseimbangan tectonic plate sekitar new zealand jika ia memijak tanah australia on BANJIR TANDA BALA
Publish | Delete | Spam
Anonymous
at 4:35 PM



-------------

SPRM BUAT SANDIWARA?




SATU DUNIA

BERTANYA

ADAKAH INI

SANDIWARA?

SPRM cekup KSU kerana salah guna kuasa

SHAH ALAM -  Seorang penjawat awam berpangkat ‘Datuk’ merupakan yang terbaru ditahan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) atas dakwaan rasuah, lapor sebuah akhbar.

Difahamkan, penahanan ke atas Ketua Setiausaha sebuah Kementerian Persekutuan itu dilakukan oleh sepasukan pegawai SPRM kira-kira jam 8 pagi tadi.

Suspek berusia 59 tahun itu ditahan di rumahnya di Petaling Jaya.

INI MACAM

PEMENTASAN

SANDIWARA

KELMARIN

PEGAWAI BESAR

SPRM BERHENTI

HARI INI ADA

DATUK KENA

TANGKAP PULAK

MACAM TEATER

NAK TUTUP 

KES  SRC SDN

45 JUTA $$$$$

NAJIB SUDAH

REMBAT LESAP

KES SRC INI

SENYAP TAK

ADA TINDAKAN




------------------

HINA PEMIMPIN MELAYU ISLAM






PEMIMPIN

MELAYU ISLAM

KENA  KAKI

INI HINA

TERGUGAT

 AKIDAH

MANA MC MC

MANA JAKIM

MANA JAIS

NGO ISLAM

KAKI DI MUKA 

NAJIB

PEMIMPIN

MELAYU ISLAM

INI HINA

ISLAM


MUSTAHIL PAKATAN AKAN MENANG






UNDI TIPU
absolutely rite sir TT.. nok oyak buwi sket.. TITM bertanding di dun jengka.. majoriti rakyat jengka undi TITM.. tp tuang brahim kaloh.. sbb Allah nk TITM kalah.. berserah bulat2 tanpa tindakan.. vangang.. 

yg sebenarnye tuang brahim menang.. tp tangan ghaib telah memindahkan 800 org pengundi dr jerantut mengundi di dun jengka.. kalo totok pas x sedor diri lg aku x taw la.. seterusnye ape tindakan anda.. kahkahkah.. on SATU INGATAN PADA PAKATAN HARAPAN
Anonymous
on 1/3/17

PETI UNDI TIPU
tok tt ade doa mustajab tak untuk peti undi tipu nie terbakar ke, te-rosak ke... nnati nak mintak lobai2 kat umah nie bacakan... kot la istiqomah dalam perjuangan dari dulu sampai sekarang... on SATU INGATAN PADA PAKATAN HARAPAN
Anonymous
on 1/3/17

KERUSI FELDA/SABAH 
Nak menang lalu boleh mentadbir negara Pakatan Harapan(PH) perlu mendapat 112 kerusi parlimen (majoriti mudah). Kini sehingga Oktober 2016, PH ada 71 kerusi (DAP 37, PKR 28 dan Amanah 6). BN memiliki 132 kerusi, 46 drpnya dari Sabah dan Sarawak, deposit tetapnya. 

Jadi kalu PH nak mentadbir negara mesti cari lagi 41 kerusi. UMNO banyak menang dalam konstituensi yang ramai pengundinya orang Melayu dan dikatakan 54 kerusi itu berada di tangan macik/pacik2 Felda. 

Kalu PH dapat tarik setengahnya iaitu 27 kerusi dan DAP dapat tingkatan kerusinya sebanyak 17 lagi maka PH mempunyai 71+27+17=115 kerusi tanpa mencuri mana 2 kerusi dari Sabah dan Sarawak. Soalnya PH mesti cari jalan nak tarik kerusi dari kawasan FELDA. 

Menang undi popular tiada signifikan muktamad dan nak dapat kemenangan drp FELDA juga memang amat sulit tapi di situ mungkin kuncinya nak dapat mentadbir negara dan PH mungkin boleh mengarah fokus dan tenaga bagaimana nak tembus dinding2 yg dipasang UMNO yg membikin amat sulit nak on PAKATAN HARAPAN JANGAN ANGAN-ANGAN
UNCLE RAMLI
on 1/3/17



---------------------

SEBELUM MINUM PETANG







SEBELUM

MINUM PETANG

KETAWA DULU







------------------

DARI USTAZ WANJI





F.B


Semakin hari, semakin kelihatan penyelewengan dana negara melibatkan Najib.
Tp pelik, dengan kejahatan begitu teruk pun, masih ada yang percaya Najib nak jaga melayu - islam






----------------

BETUL KE BERITA INI?






BETUL KE

BERITA INI?

MARI KITA 

TUNGGU

Hasil siasatan insiden bunga api meletup 2 minggu lagi
 | January 3, 2017
MPK memberi jaminan sekiranya siasatan mendapati terdapat pelanggaran SOP kakitangan yang bertanggungjawab akan dikenakan tindakan disiplin yang tegas.






INGAT TAK

MENTERI KATA

LAPORAN KOTAK

HITAM MH17

AKAN DIUMUM

SAMPAI ARI NI

TAK ADA BERITA

INGAT TAK

LAPORAN

KEEWANGAN 

SUKOM98

MENTERI BELIA

SABARUDDIN

HISHAMUDDIN

SABRI CHIK

MOHD AZALINA 

KHAIRY PAK LAH

SEMUA BERJANJI

AKAN BAWA 

PENYATA 

KEEWANGAN 

SUKOM98

KE PARLIMEN

SAMPAI 2017

SATU HABUK

TIDAK ADA

INI MALAYSIA

MASIH ADA

YANG PERCAYA 

PAKATAN BOLEH

MENANG PRU14?

POOOORAH




RIU






AK LEMBU

263 KILO


------------------

PENYAMUN BERSAMA PEROMPAK




LAWAK


GILA


Pendakwaan SRC tidak dibuat sebab tiada kes

SHAH ALAM - Siasatan ke atas SRC International Sdn Bhd tidak berakhir dengan pendakwaan kerana tidak ada kes, kata Pengarah Komunikasi Strategik BN Tuan Haji Abdul Rahman Dahlan.

Beliau berkata, peguam negara memutuskan sama ada sesuatu kes akan didakwa atau sebaliknya untuk mengelakkan mana-mana pihak daripada menyalahgunakan kuasa mereka, termasuk pihak yang menyiasat.

MEMANGLAH

TAK ADA KES

NAJIB BUANG

GANI LANTIK

PAK PANDIR

MESTILAH

PAK PANDIR 

TAK BUAT KES

MACAM KES 

RASUAH SABAH

SAMPAI KINI

TAK ADA KES

KERANA YANG

ROMPAK DAN 

YG MENDAKWA

ORANG  SAMA

GENG SAMA


------------------

TANGISAN ANAK BANGHSA MELIHAT NEGARA DIJUAL





TANGISAN

ANAK BANGSA

NEGARA DIJUAL

OLEH NAJIB

PADA CHINA



F.B


Sentap pagi rabu
Pangkalan TUDM Sungai Besi ditutup buat selama2nya berkuatkuasa hari ini....jual kat taikun China.
Lepas ni TUDM Butterworth pula...lepas ni apa lagi nak jual kat China...Tanjung Pagar dan Woodland dah pun jual, Aduh... begini akhir nya tanah tumpah darah ku.







-------------

DARI DANG WANGI KE JINJANG








DARI DANG WANGI KE JINJANG
Pagi Ahad 20 November saya mengeliat cuba bangun perlahan-lahan  dari bilik lokap Dang Wangi.  Saya merengkok sejuk kerana berhadapan dengan kipas  besar buatan China yang sekejap terpasang sakejap tertutup. Bisingnya jangan dilawan - jika dilawan pasti tak dapat tidur. Jadi bising ini  wajib dilayan untuk mendodoi tidur. 

Akhirnya saya bangun kerana terlalu sejuk. Lalu beralih jauh ke tepi pintu. Ini ambin yang saya rasa direka   untuk buat tempat sembayang. Ini rekaan bentuk baru lokap Dang Wangi.

Bila sudah berumur memang amat susah  menjalar  tidur dalam lokap tanpa bantal dan kain selimut.  Kali pertama September 1974 dahulu  tidur di lokap Johor Bahru tidak ada apa-apa masalah. Malah ketika 3 bulan dalam lokap dan penjara di Bombay pun saya tidak ada masaalah. 

Tapi kali ini - bila sudah masuk  enam siri - nak beralih badan pun amat terseksa.

Sayugia diingatkan dalam lokap kita kehilangan masa.  Masa berjalan amat lambat. Kita tidak tahu siang atau malam. Lampu sentiasa terpasang. 

Tetiba saya terdengar pintu dibuka. Ini pasti telah melintasi jam 7 pagi. Ini tanda sarapan sampai. 

‘Bangun. Bangun. Selamat pagi bro…’. Saya bersuara membangunkan semua. YB Howard dan  Reza bangun

‘ Selamat pagi - good morning. Ingatkan Abang dah lari bebas. Tadi nampak. Lepas itu hilang. Rupanya pindah tempat.’ Armand menyampok.  Awal tidur saya  melintang  dibawah kaki Armand. Bila terlalu sejuk saya pindah ke tempat saya agak tersorok. Hilang dari pandangan Armand.

Sarapan dihantar oleh Mat Bangla yang mungkin sudah jadi ‘senior’ dalam lokap. Ini bukan  Full English Breakfast tapi teh o paling nipis dan sakeping roti yang ada setitik magrine. Semua terbugkus dalam plastik paling kecil.Khalas.

‘ Cik Gu pukul berapa?  Bila lawyer sampai.’ Armand melaung  tanpa jawapan. Kami tahu hari ini hari Ahad kami wajib dibawa ke lokap Jinjang untuk pembebasan atau sambung reman.

‘ Tidor okay ... bising sikit. Tapi nasib baik tak ada nyamuk..’ YB Howard memberi komen positif tentang Dang Wangi.

‘Isham… dia ada bantal..kena cari botol mineral buat macam dia…’ Reza mengeluarkan pendapat bagaimana saya telah berjaya membuat bantal dari botol kosong dan sampah-sampah plastik. Ini pengalaman terkumpul - sudah jadi ilmu.

Saya pergi mandi berbogel ke bilik sebelah. Yang lain saya tidak tahu apakah mereka mandi atau tidak. Kami semua melangok menunggu pintu dibuka untuk bertemu peguam.

Rasa saya hampir jam sepuluh Cik Gu datang membawa kertas dan menyebut nama kami satu persatu. Kami dikeluarkan. Bersalin pakaian untuk dibawa ke Jinjang. Kali ini kami  berempat naik van. Tetiba saya rasa aku satu yang ganjil. Mamat Baju Kuning pemilik drone itu tidak ada bersama kami. Dia hilang entah kemana.

Dari pengalaman zaman Reformasi - ada juga OKT REFORMASi - kena tahan bersama dan  masuk lokap.Kemudian hilang bagitu saja. Ini berlaku dalam lokap Rumah Pasong Jalan Stadium ketika saya ditahan bersama Azmin Ali, Tian Chua, Sivarasa. Dr Hatta - kerana demo Arsenik tahun 2000.

Tapi  saya juga terlatih dan berpengalanan dalam hal-hal saperti ini. Bila ini berlaku -  Si Mamat yang hilang  itu adalah ajen polis yang dimasukkan sama  untuk tujuan ‘memasang’ terlinga’. Si Drone ini saya tidak tahu apa terjadi.

Sampai di Jinjang para peguam telah menunggu. Hati kami lega. Kami dibawa masuk ke sel  menunggu. Disini kami bertembung dengan Tian , Mandeep , Ronnie, Safuan , Arul dan Lokman - pelajar UM. Lokman dan Tian baru masuk tidak dibawa ke Dang Wangi tapi ke Jinjang.  Yang lain  telah ditahan awal. Mereka sedang bersedia untuk dibebaskan satelah dua hari direman.

Heboh. Heboh. Gegak gempita lokap Jinjang. Semua bersalam dan bertanya khabar. Bersalaman macam sudah berpuluh tahun tak jumpa. Ini namanya setiakawan lokap. Hanya yang pernah masuk lokap sahaja tahu perasaan apabila terjumpa kenalan  dalam lokap yang sama.

‘ Makanan kali ini dan berubahlaaa… dah best..’ Mandeep  yang telah beberapa kali masuk Jinjang membuat review makanan Lokap Jinjang. Tapi saya tak ambil pot tentang makanan. Mata saya mencari-cari. 

Tetiba saya ternampak Orang Kanan  Si Jamal Baju Merah. Dimana Jamal berada  muka Si Mamat  ini pasti ada sama. Ketika saya diserang di Lumut saya nampak Si Mamat ini ada bersama. Dan saya ternampak dia  menghalang kami di Telok Intan. Nama Mamat ini ialah Razali Zakaria. Dikatakan dia ini berkas soldadu.

Dari dalam sel saya lihat Si Razali ini  beratur untuk menukar pakaian dan mengambil barang-barang untuk dibebaskan. Tetiba muncul seorang lagi dari Kumpulan Baju Merah. Si Mamat ini bernama Ariffin yang sentiasa tersenyum dan besalaman. Tapi Si Ariffin ini memakai baju puteh lengan panjang. Apakah dia  sedang menyamar.  Kalau  Mamat ini menyamar dengan baju puteh jelas dia telah gagal.

Saya nampak Armand berbual mesra dengan Razali. Apa yang mereka sembang wallah hu alam bisawab.  Tapi suasana ruang lokap ini ceria dan penuh kegumbiraan . 

Kami dimasukkan ke lokap atas tuduhan cuba merusuh. Tuduhan ini nampaknya meleset. Orang number dua dan number tiga  dari Kumpulan Baju Merah tidur satu sel dengan kumpulan Bersih. Tidak  berlaku apa-apa rusuhan. Atau ini kerana  Si Jamal  tidak bersama?

Ditepi jeriji sel  Mandeep telah datang berbisik. Dia menerangkan ada yang ternampak Si Razali mengeluarkan seketul duit yang banyak dari sakunya apabila dia menyerahkan barang-barang sebelum dilokap. Ah! Apakah Si Mamat   Tun Daim untuk Jamal?  

Tapi si Armand amat cekap. Dia berkesah  ketika dia dicekup polis - talipon bimbit, dompet dan semua barangan telah lama diserahkan pada pembantunya. Tidak ada apa-apa yang memudaratkan dibadannya. Si Armand ini bijak.

Tahanan awal dibawa keluar. Kami kini dibawa ke bilik peguam. Disana Gobind, Siva, Surendran, Melisa telah bersedia untuk menjadi peguam.  Mereka datang dengan dua pembantu.  Peguam Armand seorang wanita muda  ada bersama. Lokman anak mahsiswa UM juga diwakili oleh dua peguam wanita muda. Nampaknya peguam lebih ramai dari  yang dituduh.

Wajib saya beri tahu disini bahawa di Jinjang ada sebuah mahkamah kecil yang membolehkan OKT  dihadapkan ke muka pengadilan.Ini kerana mengikut undang-undang - semua  warga Malaysia malah sesiapa sahaja yang ditahan di Malaysia wajib dalam masa 24 jam dihadapkan ke hadapan  Tuan Megistrate.

Pihak polis boleh meminta tambahan hari reman atau OKT dibebaskan.  Kerana kami yang ditahan ini dianggap diketahui umum maka mustahil kami akan  dihilangkan dari lokap ke lokap. Ini sering beraku. Disini peranan para peguam, Ngo hak asasi dan saudara mara amat-amat penting agar OKT tidak hilang dalam lokap. 

Sebelum masuk ke bilik mahkamah - dibilik peguam  Gobind telah meminta kebenaran dari Armand untuk memasukan dirinya sama dalam hujahan nanti. Ini kerana walau pun dari kumpulan yang berbeza tapi  kami semua  menghadapi tuduhan yang sama. Maka hujah Gobind juga sama boleh dipakai untuk Armand. Si Armand dan peguamnya bersetuju.

Nampak jelas bahawa Gobind dan para peguam Bersih tidak mengenepikan Si Armand. Walau pun selama lebih dari satu bulan Kumpulan Baju Merah dan Baju Kuning bertempur. Merah dan Kuning dua musuh ketat. Tapi bila dhadapan Tuan Mejistrate Gobind, Siva dan Surendran berhujah untuk semua.  Untuk saya inilah  kelebihan sikap demokratik peguam dari Pakatan.  Dalam hal salah benar mereka tidak menjalankan diskriminasi.

Peguam Armand  memulakan hujah. Kemudian peguam Lokman. Sesudah dua peguam ini berhujah  Gobind anak mendiang Karpal Singh membuka hujah. Kami enam orang  berdiri mendengar. Gobind juga meminta YB Zuraidah yang baru ditahan  dihantar ke hospital kerana dia masih lagi dalam rawatan - pembedahan dua lutut.

Saya bagitu yakin dengan hujah-hujah dan rujukan kes dari   Gobind , Siva dan Surendran. Kami yakin kami akan dibebaskan. Reman empat hari yang diminta oleh  ASP Tan Shyong Shan akan ditolak. 

Tuan Megistrate Jinjang seorang lelaki Melayu empat puluhan. Dua hari yang lalu dia telah mengarahkan Mandeep dan yang lain-lain  direman selama dua hari. Kami tidak tahu apa yang akan terjadi pada kami kerana BERSIH5 telah lama selesai.

Tapi yakinlah bahawa Malaysia ini negara Dunia Ketiga. Dalam Dunia Negara Dunia Ketiga semua jentera kerajaan akan digunakan untuk mempertahankan kuasa yang sedia ada. Ini hakikat politik Dunia Ketiga. Tetapi sesekali saya terlupa juga tentang hakikat ini. Terutama apabila  harapan  melonjak tinggi   dan menenggelamkan fikrah rasional saya.

Akhiranya Tuan Mejistrate membuat keputusan  agar kami direman dua hari. Para OKT berpandangan.  Reman empat hari permintaan polis ditolak. Hujah ASP Tan kenapa kami perlu direman kerana Bukit Aman masih mahu menjalankan siasatan.

Dari lokap kami  dimasukan  ke dalam Black Maria untuk ke Dang Wangi.  Rupa-rupanya para tahan  awal telah berada dalam kereta yang sama.

Semua tahanan  kes Bersih5 berada dalam sebuah  Black Maria kecuali  YB Zuraidah yang akan dibawa ke hopspital. Saya duduk disebelah Armand.  Kami  telah mesra dan bukan lagi musuh. Diluar pintu penjara Jinjang kelihatan para  penyokong Merah dan Kuning. Mereka melaung-laungkan slogan tanda setiakawan.

‘ Peguam kamu tadi  dari mana?  Saya bertanya  pada Armand. 

‘ Kamu semua sedang tdur.. Tak ada siapa sedar…peguam saya datang….’

Wow. Inilah tanda bahawa Datuk Armand ini bukan calang orang. Peguam boleh datang melawat lewat tengah malam. Inilah tanda jelas bahawa sebagai Exco Pemuda United Malays National Organisation - tengah malam buta pun rumah pasong boleh dibuka untuk lawatan peguam.

Kami   terus dibawa menunggu di Tingkat 7.  Waktu makan telah lama melintas. Ronnie Liu dari DAP menalipon pembantunya  untuk membawa makanan. Tapi gagal  kerana talipon tidak ada bateri. 
Akhirnya kami semua diselamatkan oleh YB Eli Wong yang datang dengan Nasi Mamak.

Satelah selesai makan para tahanan awal terus dibebaskan. Kami berenam  masih menunggu pegawai dari Bukit Aman.  Kami diberitahu tim Special Branch akan datang. Kami menunggu. Pembaca juga wajib tunngu hingga minggu depan. (TT)

NOTA
tulisan ini telah disiarkan
dalam SUARA KEADILAN
sesiapa ingin melanggan 
akhbar mingguan ini
sila pukul talipon
03-92-21-30-45



---------------