.

Rabu, 2 November 2016

KETUANAN MELAYU JADI KETUANAN CHINA






KETUANAN

MELAYU

KINI JADI

KETUNAN CINA


Projek East Coast Rail Line (ECRL) paling mahal di dunia?

2 November 2016 

Mengikut laporan akhbar, kerajaan telah berjaya mendapat pinjaman soft loan sebanyak RM55 bil daripada EXIM bank of China. Mengikut laporan lagi ia merupakan “the biggest single deal Malaysia will be signing with China”.

ECRL mengikut pengumuman baget2017 adalah sepanjang 600km dari Kuala Lumpur ke Tumpat. Maka persoalan yang ditimbulkan adalah adakah kos itu munasabah?

Kos pembinaan projek rel adalah berbeza-beza dan bergantung kepada pelbagai faktor, umpamanya, faktor geografi, pembinaan jambatan, pembinaan terowong, pengambilan tanah dan sebagainya. Jika dikaji secara kasar, RM55 bilion dibahagikan kepada 600km, kos per kilometer adalah bersamaan dengan RM92 juta.

Saya ingin merujuk satu projek landasan keretapi Yichang-Wanzhou Railway yang disifatkan “the most difficult rail project ever constructed in China”. Ia juga disifatkan sebagai antara projek landasan rel yang paling mahal di dunia. Landasan keretapi yang sepanjang 377km itu, 288km adalah di atas jambatan atau di dalam terowong. Saya ingin quote wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Yichang%E2%88%92Wanzhou_Railway

“The 377 km (234 mi) long[4] railway crosses the remarkably difficult terrain of southwestern Hubei and the eastern part of the Chongqing Municipality (Wanzhou District). The region has numerous mountains and is sometimes referred to as "the eastern edge" of the Yunnan-Guizhou Plateau.[

Owing to the difficult terrain, the project involves a large number of bridges (including two over the Yangtze River: the Wanzhou Railway Bridge and the Yichang Railway Bridge) and tunnels. Out of the line's total 377 km (234 mi) length, 288 km (179 mi) runs on bridges or in tunnels. This made the line the most difficult and the most expensive (per kilometre) of all China's railways to date. At a cost of U.S. $9.01 million per kilometre, the per-kilometre construction costs were twice as high as those for the Qinghai–Tibet Railway which cost U.S. $4.35 million per kilometre.”

Qinghai-Tibet Railway juga merupakan landasan keretapi yang sangat susah dibina kerana ia berada di kawasan gunung dan cuaca yang terlampau sejuk.

Jika kita bandingkan kos pembinaan YiChang-Wanzhou railway dengan RM36 juta per kilometer, dan Qinghai-Tibet railway yang berharga RM17 juta per kilometer, maka ECRL adalah 250% dan 540% lebih mahal daripada projek yang “paling mahal di China”.

Mengikut laporan YiChang-Wanzhou railway adalah disifatkan antara projek yang paling mahal di dunia kerana cabaran kejuruteraan projek tersebut. Maka, adakah ECRL bakal menjadi projek termahal di dunia?

Projek ECRL yang begitu mahal, menimbulkan persoalan ia merupakan projek yang sengaja dilambung harga?

Lebih-lebih lagi pada 26 julai, 2016, Sarawak Report telah melaporkan bahawa kos sebenar projek hanyalah RM27 bilion, tetapi wang yang selebihnya bertujuan untuk membayar hutang-hutang 1MDB. Laman Web Sarawak Report juga memaparkan “leaked documents” yang memaparkan anggaran kos projek dan lebih-lebih lagi memaparkan jadual bayaran hutang 1MDB.

Ini menimbulkan “crisis of confidence” tentang projek ECRL. Mengapakah rakyat Malaysia perlu menanggung projek yang begitu mahal? Mengapakah ia diberi kepada syarikat China tanpa tender terbuka? Mengapakah tanah akan diambil oleh kerajaan Malaysia kemudian diberi kepada pihak China? Mengapakah ada “leaked documents” yang memaparkan jadual pembayaran kepada syarikat 1MDB dan hutang-hutang 1MDB?

Lebih-lebih lagi, kehadiran Arul Kanda dan Riza Aziz bersama rombongan ke China menimbulkan pelbagai spekulasi. Adakah Lawatan PM ke China ini merupakan lawatan “menyelamatkan 1MDB”?

Kita mohon jawapan yang terus terang daripada Perdana Menteri.

Sim Tze Tzin
MP Bayan Baru

 








-------------

PUTAR LAGI PUTAR





15 SEN BUKAN 20 SEN
Aisey tt kau ni celik padam ekonomi la. Celik celik, padam. Padam padam, celik. Kau kena tau disebabkan harga minyak dunia lain turun tu lah maka harga minyak malaysia kena dinaikkan. Kalau kau celik ekonomi memanjang, takde padam, maka kau pasti sedar malaysia ni ekonominya sangat bagus! 

Bak kata najib menteri gst dan menteri minyak naik 15sen je bukan 20sen, ekonomi negara kukuh, sangat bagus. Bila ekonomi malaysia bagus sangat macam tu, maka kau sebagai pemegang atau penggantung sijil phd kehormat ekonomi dari beberapa universiti dalam & luar negara barulah tau kepentingan malaysia yang amat tinggi peringkat global demi mengimbangi ekonomi dunia lain. 

Kalau harga minyak dunia turun, malaysia bertanggungjawab naikkan. Kalau harga getah dunia naik, malaysia berperanan turunkan harga getah dan barang bergetah, masa tu akan dibuat lelong murah untuk tayar kereta tolak dan kondom. Dalam ilmu ekonomi tahap phd, konsep ini dipanggil supplier dan daiman. (Daiman tu orang kampung sebut on OH MALAYSIA KU
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 11/2/16


-------------

HIDUP MAKIN PERIT






MAKIN SUSAH

MAKIN PERIT

MASIH TIDAK

SEDAR KE?


Minyak masak: Pengguna mula terbeban

SHAH ALAM - Hasil tinjauan Sinar Harian di beberapa pasar raya sekitar Puncak Alam, Subang dan Putrajaya mendapati tiada bekalan minyak masak untuk dibeli pelanggan.

Rak yang biasanya dipenuhi botol-botol minyak pelbagai saiz kosong, menyebabkan pengguna bingung kehabisan minyak masak untuk kegunaan harian.

Sementara itu, minyak masak paket plastik satu kilogram juga sukar diperoleh dan hanya boleh di dapati kedai-kedai runcit namun dalam jumlahnya terhad.

Difahamkan, bekalan minyak masak kini dalam proses penghantaran dan dibekalkan ke kawasan yang benar-benar memerlukan.

Sesetengah peniaga pula mendakwa, pengeluar minyak bertindak menyimpan bekalan minyak sedia ada untuk beberapa hari ini sehingga harga minyak naik, bermula semalam.

INI SALAH

CINA DAP KE?

ATAU SALAH

GENG ANWAR?

SAJE TANYA

KERANA DAP

KAN CHINA



------------

MALAM INI RADIO BANGSAR









MALAM INI

DATANG 

KE STUDIO
ATAU

DENGAR 

DI RUMAH










-----------------------

BUKAN BUKAN BUKAN









BUKAN MENAKAN RASUL
Pak ku Li laaa tu, bapaK ku Li bukan hamzaH pak menakan rasuL LuLLah on SILA TANYA KU LI
Publish | Delete | Spam
Nazrio Dond DoLLa
on 11/2/16





---------------

BUKAN KERANA ALLAH






BETUL TEPAT

BENAR SAH

TAPI BUKAN

KERANA ALLAH

TAPI KERANA

DEDAK



Hasrat pembangkang sukar terlaksana

KOTA BHARU – BN Kelantan membayangkan hasrat pembangkang untuk menentang parti itu dengan konsep satu lawan satu pada PRU14 tidak akan menjadi kenyataan.

Setiausaha BN negeri, Hanafi Mamat berkata, ini berikutan syarat ditetapkan oleh Pas pastinya tidak akan dipenuhi oleh parti pembangkang lain, khususnya DAP.

“Mereka mengeluarkan kenyataan politik dan ia bersyarat dengan bersatu atas dasar agama ALLAH. DAP tak mungkin menelan prinsip itu.

“Saya tak yakin mereka akan berpakat dan setakat ini BN sedia hadapi apa sahaja kemungkinan yang akan berlaku nanti,” katanya.

Menurutnya, Pas juga dilihat terbuka untuk tujuan itu dengan syarat bersatu atas dasar agama ALLAH.

Hanafi berkata, BN tidak akan melihat perkara sedemikian sebagai satu ancaman, sebaliknya terus memantapkan perjuangan jentera di semua peringkat khususnya di negeri ini.

“Kita terus fokus dengan perjuangan parti dan akan memastikan jentera kita sentiasa dalam keadaan bersiap sedia,” katanya.

KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH
BILA 90 JUTA

DEDAK MASUK

YANAG HARAM

JADI HALAL




---------------

DI PAJAK OLEH CHINA




DIPAJAK OLEH CHINA
Salah Paham bro tu dan ramai juga dah salah paham. Malaysia bukan-nya diperintah olih Umno ataupon BN. Malaysia dah di pajak kepada Beijing. Sekarang Najib tu chuma se-orang Provincial manager. 

Kalao ada apa-apa bantahan sila tulis surat kepada Parti Komunis China CCCP Malaysia ni ialah wilayah Xinjiang Tambahan. Kalao wang ringgit malaysia tak laku , sila pakai Yuan on MAKIN RAMAI BENCI NAJIB
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 11/1/16








---------------

HIKAYAT 1MDB





DALAM HIKAYAT
1000 SATU MALAM
ADA KESAH ALI BABA
JUMPA 40 PENYAMUN
DALAM GUA
DALAM HIKAYAT
1MDB ADA KESAH
ALI BABA JUMPA
PENYAMUN ANAK BERANAK
DI CHINA WORLD HOTEL 
BEIJING










-----------------

PENYAMUN JUMPA ALI BABA





f.b



 

#MO1 yang terus berkuasa menjahanamkan harta & aset kerajaan selagi termampu yang boleh..
Harta kerajaan dibuat spt harta mak bapak mereka...Kesenangan & kemewahan mereka rakyatlah yang tanggung bayar GST 6% !!!






-------------

PARTI KAPIOR LEBIH JUJUR DARI PARTI ISLAM







SERUAN TUTUP

MAIN JUDI

DATANG DARI

PARTI KAPIR

BUKAN DARI

PARTI ISLAM

HEBAT PARTI 

KAPIR 

KOMENTAR
ramai tidak tahu
apa dia cabutan khas ini

dalam satu minggu
hanya dibenarkan
jual number 2 kali
tapi bila ada cabutan khas
akan dijual number
setiap hari

kenapa ini berlaku?

ini dilakuan untuk kumpul dana
dana dikumpul untuk PRU14
dana ini akan dihadiahkan kepada
united malays national organisation
pekara ini penasehat najib
tuan haji hadi awang tidak sedar
kerana terlalu banyak makan sotong

NOTA:
HIKMAH TAK MAKAN DEDAK
FIKRAN TERANG JUJUR

AP desak hentikan cabutan khas loteri
 | November 1, 2016
Ahli Parlimen Kluang berkata penutupan itu perlu dikuatkuasakan kerana masyarakat berpendapatan rendah cenderung terlibat dalam aktiviti perjudian berkenaan.





PETALING JAYA: Wakil rakyat DAP mendesak kerajaan Barisan Nasional (BN) menutup cabutan khas loteri yang membebankan masyarakat.
Ahli Parlimen Kluang Liew Chin Tong berkata beliau bersama Ahli Parlimen Seremban Anthony Loke sejak 2008 berulang kali mendesak penutupan itu kerana masyarakat berpendapatan rendah cenderung terlibat dalam aktiviti perjudian berkenaan.
Beliau turut mendakwa tidak ada keperluan pun untuk cabutan khas yang dikendalikan syarikat loteri seperti Magnum, Sports Toto dan Da Ma Cai diadakan kerana ia menelan pendapatan boleh guna golongan berpendapatan rendah.

HANYA KAPIR

BERANI JUJUR

YANG ISLAM

MAKAN DEDAK



--------------

CHINA TEMBAM DI CARI FBI









DICARI FBI

SIAPA TAHU

DIMANA 

LELAKI INI

BERADA





-------------

OH MALAYSIA KU






BETUL KE 

BERITA INI?



Harga minyak mentah dunia terus jatuh

Di sebalik pengumuman kenaikan harga minyak oleh kerajaan Malaysia berkuat kuasa tengah malam tadi, harga minyak dunia bagaimanapun terus menunjukkan trend kejatuhan.
Agensi media antarabangsa melaporkan kejatuhan harga di bawah AS$40 setong semalam ekoran keraguan terhadap komitmen Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum (OPEC) yang masih bermain tarik tali untuk menyertai usaha mengehadkan paras output bagi meningkatkan harga bahan api itu.
KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH
OH MALAYSIA




--------------

MALAM INI DI RADIO BANGSAR






MALAM INI

JEMPUT DATANG

KE STUDIO

BANGSAR UTAMA
 

-------------

PA CHU CHENG




PAKAI SERAN SARANG TEMPUA
Haram bagi parti pembangkang menjalankan usaha menjatuhkan pemimpin parti pemerintah secara terbuka. Maknanya ikut islam acuan tukang fatwa, tidak haram dan boleh jika jatuhkan najib dalam diam dan tertutup. 

Maka mahathir dan muhidin dan shafie dan husni dan anwar dan azizah dan rafizi dan rakan seangkatan mestilah serta merta mulai hari ini berpakaian jubah dan serban setebal sarang tempua supaya tangan dan otak berjalan semuanya tertutup kemas tanpa kelihatan di bawah kain jubah yang melibas dan lilitan serban yang membukit. 

Buat cara tertutup. Cara terbuka haram boleh kena hudud atau isa. Cara tertutup cara underground cara subversif cara kominis okey tak haram. Cuma tangan tu kena jaga, bila gerak-gerak jari bawah jubah tu jangan hingga kelihatan seperti sedang pa chu cheng! (Oh, kit siang, tony pua, ambiga, maria dan lain lain tak tertakluk pada fatwa ni sebab depa kapir harbi, segala benda buat adalah haram dan boleh jamal ikan buat apa dia umum nak buat) on ADAKAH INI WAKIL TUHAN?
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 11/1/16






----------------

LAGI LAGI SOROS






SAMAN 

JANGAN

TAK SAMAN




Tuduhan ditaja Soros: Bersih akan ambil tindakan undang-undang

Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih) dijangka akan mengambil tindakan unang-undang berhubung tuduhan gabungan itu ditajaa oleh jutawan Amerika Syarikat, George Soros.
Pengerusi Bersih Maria Chin Abdullah berkata, pihaknya sedia disiasat ujarnya, gerakan gabungan itu ditaja oleh rakyat negara ini.
"Jika mereka mahu siasat kami, silakan. Setakat ini, untuk perhimpunan Bersih 4 dan 5, wang itu adalah dari orang ramai.
INI BUKAN

GERTAK

NAK SAMAN

INI SAMAN

TERUS

HAJAR SIKIT





----------------

BEWAK BAJU MERAH





BALAS DENDAM
Najib jual tanah melayu kpd China krn nak balas dendam terhadap USA krn ambil tindakan terhadap Riza. USA ambil tindakan terhadap Riza krn merompak duit Malaysia. Jd, Najib jual negara kpd China semata2 krn dendam peribadi Rosmah on NAJIB JUAL TANAH MELAYU
Anonymous
on 11/1/16

TAKUT KAT ROSMAH
Ketuanan Melayu gagah perkasa semua takut kat Rosmah. Hahaha on MANA DIA KETUANAN MELAYU?
Anonymous
on 11/1/16

KHINZIR BERSIJIL
Pintar lah okay CHINA Ada 2 bilion rakyat Kalau ternak apa pun boleh kaya Ternak KHINZIR BER SIJIL , semua bangsa kaya raya lah Tak ada lagi papa miskin kedana on NAJIB JUAL TANAH MELAYU
Anonymous
on 11/1/16

ADA BAJU MERAH
Tak baik cakap macam tuh !!!!! Melayu ada baju merah , baju hitam , ada serban kopiah tuk buat kenangan Kita tak boleh lupa hidup ini sementara saja Semua mati masok kubor bawak kain kapan saja Biar lah on MANA DIA KETUANAN MELAYU?
Anonymous
on 11/1/16

BEWAK
Bukan salah CHINA pun Yang bodoh bahalol angkat BEWAK kenapa Tahu kan BEWAK tu BANGKAi , maka padan lah jadi bangkai HANG TUAH pun dah chabut dulu , sekarang masa Melayu Melayu chabut pulak ke Sumatera HIDUP CHINA !!!!!! on NAJIB JUAL TANAH MELAYU PADA CHINA
Anonymous
on 11/1/16

SIAPA BERANI HALANG
Soalnya Siapa yg berani nak halang China? Tengok China kawal Laut China Selatan,sepuluh negara ASEAN x boleh nk Buat apa..kna imbas blk artikel bro tt sbelum ni ttg kuasa ekonomi & ketenteraan negara China baru boleh paham. on MANA DIA KETUANAN MELAYU?
Anonymous
on 11/1/16

DOA HARI JUMAAT
minta tolong para mufti2 sekalian tanah melayu utk menolong najib dan rosmah..sila buat bacaan solat2 hajat, yassinan di masjid2 sabak bernam, sekincan, tanjung karang..wali2 mohon ditarik pertolongan allah taala agar menyelamatkan najib rosmah dan hadi..ketiga2 mereka mempunyai sumbangan besar keatas umat islam seluruh tanah bumi..

doa2 ketika jumaat, sila la tukar ke doa2 kesejahteraan dan keselamatan najib rosmah dan hadi..pasti kecut telur2 imam, bilal diseluruh negara jika kafir atau ingar arahan..semoga allah mengambil pulang najib kepangkuanNYA dari segala fitnah dunia yg penuh dgn wajah2 cun altantuya.. on LAGI KENA PROJEK PAU
Anonymous
on 11/1/16

BERIMANKAN YANG ZALIM
zmn demokrasi mcm ni pun ada agamawan yg berimankan penguasa zalim. bygkanlah 1000 thn dulu; dimana khalifah2 sunni ada kuasa mutlak. nak bunuh org sesuka hati aje. byk ulama2 tak berani utk menongkah arus. tp imam2 syiah dr keturunan Rasulullah saw dibunuh racun. 
bani hashim ditindas. selama 80 tahun imam 'Ali as dicerca dimimbar2 masjid SETIAP JUMAAT! kalau khalifah2 dulu berani bunuh keturunan Nabi saw, knp mrk tak bunuh imam malik, hanbali, maliki, syafie? sbb imam2 ini bukanlah ancaman kpd kezaliman penguasa2 ini. samada imam2 ini jadi pak turut atau hanya mampu menentang secara senyap - selemah2 iman... on ADAKAH INI WAKIL TUHAN?
Anonymous
on 11/1/16

KECUALI PAK PANDIR
Abis la ko Jid.. FBI dia tak kira punya.. tu suma pegawai yang terlibat sisatan tu tengah buru rekod peribadi tu almaklumlah.. kes songlap terbesar dalam sejarah alam semesta...kah kah kah. kalo menang kes alangkah harumnya nama mereka seantero dunia termasuk segala AG yang dengan jayanya ngah menyiasat kecuali pak Pandir. 

Nga cerita pulak penyangak tak kira itam. Ke putih yang tengah kursus kat dalam tu suka main belakang Jid.. kena pulak saiz Asia bibir merah.. huh.. masak Jiiiiiid! Kah kah kah on BETULKAH BERITA INI
Anonymous
on 11/1/16



----------------